Autor Wątek: Rejestrowanie niezapłaconych faktur w Rachmistrzu GT  (Przeczytany 6012 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Alicja

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 10
  • Reputacja +0/-0
    • Zobacz profil
  • Wersja programu: 1.28 SP3
Rejestrowanie niezapłaconych faktur w Rachmistrzu GT
« dnia: Luty 05, 2013, 10:06:43 »
Witam serdecznie.Mam duży problem i proszę o pomoc. Mam zainstalowaną najnowszą wersję
programu 1.31.HFI.Nie mam możliwości rejestrowania niezapłaconych faktu zakupu w miesiącu styczniu 2013. Co jest przyczyną?

Forum Użytkownikow Subiekt GT

Rejestrowanie niezapłaconych faktur w Rachmistrzu GT
« dnia: Luty 05, 2013, 10:06:43 »

Offline Biniew

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 2384
  • Reputacja +236/-15
    • Zobacz profil
  • Wersja programu: 1.35Beta1,SubGT,RachGT,RewGT,GratGT,GesGT,Rew nexo
Odp: Rejestrowanie niezapłaconych faktur w Rachmistrzu GT
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 05, 2013, 10:23:58 »
to ze nie masz najnowszej wersji;-)
7-8 luty wersja 1.31.SP1

Offline Alicja

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 10
  • Reputacja +0/-0
    • Zobacz profil
  • Wersja programu: 1.28 SP3
Odp: Rejestrowanie niezapłaconych faktur w Rachmistrzu GT
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 05, 2013, 12:18:05 »
Dziękuję bardzo za pomoc.Pozdrawiam.

Offline morela

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 53
  • Reputacja +0/-0
    • Zobacz profil
  • Wersja programu: Subiekt GT 1.28.
Odp: Rejestrowanie niezapłaconych faktur w Rachmistrzu GT
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 08, 2013, 20:26:04 »
juz jest. ale umiecie się tym posługiwać?
nic  z tego nie wiem :(
na etapie wprowadzania faktury zaznaczacie to okno z korygowaniem KUP? wpisac od razu termin płatnosci a potem po zapłacie uzupelnic rubryke  z terminem platnosci? o to chodzi?
jesli rubryka z data platnosci po30 dniach od terminu bedzie puista przedstawi ja w propozycjach do korekty kup?

Probowalam na fikcyjnych danych i wg mojego rozumiowania nie wyszlo, bo lista z korektami kosztow byla pusta.

Offline Biniew

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 2384
  • Reputacja +236/-15
    • Zobacz profil
  • Wersja programu: 1.35Beta1,SubGT,RachGT,RewGT,GratGT,GesGT,Rew nexo
Odp: Rejestrowanie niezapłaconych faktur w Rachmistrzu GT
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 08, 2013, 20:52:02 »
Korekta kosztów uzyskania przychodów
I. Informacje ogólne

 

Zgodnie ze zmianami wprowadzonymi do art. 15 b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez ustawę o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce po 1 stycznia 2013 r. prawo do rozliczania kosztu będzie pośrednio związane z terminowym dokonaniem zapłaty za zakup towaru lub wykonanie usługi.


Od 1 stycznia 2013 r. nieopłacenie wydatków księgowanych w kosztach powoduje, że podatnik jest zobowiązany wyłączyć  wydatek z kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygować zapisy w ewidencjach.

 

Wynika z tego, że:

Pierwotnie można zaksięgować wydatek w kosztach nawet bez uregulowania zapłaty, jednak niezbędne jest wyksięgowanie go w przypadku niezapłacenia za zakupiony towar lub wykonaną usługę, jeśli zostały one ujęte w podatkowych kosztach uzyskania przychodu.


Należy pamiętać o poniższych zasadach:

Jeśli termin płatności był nie dłuższy niż 60 dni, wówczas można bez negatywnych konsekwencji podatkowych nie regulować zapłaty przez 30 dni od daty upływu terminu płatności;
Jeśli termin płatności wynosił powyżej 60 dni, wówczas można bez negatywnych konsekwencji podatkowych nie regulować zapłaty przez 90 dni od daty zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów,
 

 

Pomniejszenia kosztów dokonuje się w okresie, w którym upłynął ww. termin. Podatnik ma prawo do powtórnego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wyksięgowanych pozycji, ale dopiero w okresie, w którym zostały one uregulowane.

 

II. Realizacja korekty kosztów w systemie InsERT GT

 

II. Realizacja korekty kosztów w systemie Navireo

 

Od wersji 1.31 SP1 system InsERT GT umożliwia wystawienie korekty kosztów podatkowych (tzw. korekty KUP).

Od wersji 1.15 SP1 system Navireo umożliwia wystawienie korekty kosztów podatkowych (tzw. korekty KUP).

 

Aby umożliwić obsługę korekty kosztów uzyskania przychodu, w programach Subiekt GT, Rachmistrz GT i Rewizor GT zaimplementowano szereg narzędzi oraz zestawień ułatwiających pracę.

Aby umożliwić obsługę korekty kosztów uzyskania przychodu, w modułach handlowych i księgowych zaimplementowano szereg narzędzi oraz zestawień ułatwiających pracę.

 

Zestawienia

 

W systemie dodano kilka zestawień ułatwiających użytkownikowi wyszukiwanie dokumentów, których wartości potencjalnie powinny pomniejszać koszty uzyskania przychodów w danym okresie:

 

 

 1. Zestawienie zobowiązań do korekty kosztów uzyskania przychodów - Subiekt GT

 1. Zestawienie zobowiązań do korekty kosztów uzyskania przychodów - moduły handlowe

 

 

 

 


Zestawienie to prezentuje dokumenty faktur zakupu (w tym zbiorcze, od rolnika) oraz rachunków zakupu, które spełniają ustawowy obowiązek wycofania ich z kosztów uzyskania przychodów (KUP).


Przeznaczone jest głównie dla użytkowników stosujących podatkową księgę przychodów i rozchodów (Rachmistrz GT) lub ewentualnie księgę handlową z zasadą uwzględniania kosztów jak dla księgi przychodów i rozchodów.

Przeznaczone jest głównie dla użytkowników stosujących księgę handlową z zasadą uwzględniania kosztów jak dla księgi przychodów i rozchodów.

 

W parametrach zestawienia należy wskazać:

Okres, za jaki ma zostać ono wyliczone. Zalecanym okresem jest bieżący lub poprzedni miesiąc, jako podstawowy okres dla rozliczania podatku dochodowego. Kolejnym parametrem jest wybór daty zaliczenia dokumentu w koszty.
Ponieważ w Subiekcie GT nie ma informacji, czy i kiedy dana faktura została zaliczona do kosztów uzyskania przychodu, a data ta jest niezbędna do wyliczenia terminu wycofania z KUP, należy przyjąć ją jako jedną z dostępnych dat (wystawienia, magazynowa, otrzymania, zakończenia dostawy).
Ponieważ w modułach hanldowych nie ma informacji, czy i kiedy dana faktura została zaliczona do kosztów uzyskania przychodu, a data ta jest niezbędna do wyliczenia terminu wycofania z KUP, należy przyjąć ją jako jedną z dostępnych dat (wystawienia, magazynowa, otrzymania, zakończenia dostawy).
Ostatnim parametrem jest magazyn – można wskazać dokumenty z wybranego magazynu lub ze wszystkich. Wynikiem wykonania zestawienia jest lista dokumentów, które potencjalnie kwalifikują się do wyksięgowania z KUP.
 

Ważne informacje:

 

Zestawienie prezentuje dokumenty, które potencjalnie kwalifikują się do wycofania z korekty kosztów uzyskania przychodu wyłącznie w zadanym okresie. Oznacza to, że nie zostaną one zakwalifikowane powtórnie w okresie kolejnym, aby uniknąć wielokrotnego wyksięgowywania tego samego dokumentu.

Przykład:

Faktura zakupu wystawiona na towary przeznaczone do handlu została wystawiona 20 stycznia i tego samego dnia dostarczona do nabywcy. Sprzedający określił termin płatności na 5 dni – czyli do dnia 25 stycznia. Użytkownik wprowadził ją do systemu 25 stycznia i na ten sam dzień zaliczył w KUP. Faktura nie została opłacona. Obowiązek pomniejszenia KUP o kwoty z tego dokumentu wypada na 24 lutego (ustawowy pierwszy przypadek - 30 dni od terminu płatności), zatem przy wykonaniu zestawienia za luty zostanie ona uwzględniona – i tylko za ten miesiąc. Gdy użytkownik wykona zestawienie za marzec, nie zostanie ona uwzględniona (nawet jeśli pozostanie nieopłacona).
Zestawienie może pokazywać już opłacone dokumenty. W przykładzie z poprzedniego punktu podatnik opłacił fakturę 26 lutego. Zatem wg ustawy 24 lutego powinien wycofać z KUP ww. fakturę i ująć ją ponownie 26 lutego. Do czasu wydania wersji 1.31 SP1 systemu InsERT GT nie została podana interpretacja, czy można – na zasadzie kompensowania – pomijać takie zapisy, zatem bezpieczniej będzie robić zapis korygujący i ponownie zaliczać go w koszty – jak w opisanym przykładzie.
Zestawienie może pokazywać już opłacone dokumenty. W przykładzie z poprzedniego punktu podatnik opłacił fakturę 26 lutego. Zatem wg ustawy 24 lutego powinien wycofać z KUP ww. fakturę i ująć ją ponownie 26 lutego. Do czasu wydania wersji 1.15 SP1 systemu Navireo nie została podana interpretacja, czy można – na zasadzie kompensowania – pomijać takie zapisy, zatem bezpieczniej będzie robić zapis korygujący i ponownie zaliczać go w koszty – jak w opisanym przykładzie.
Zestawienie nie uwzględnia korekt do dokumentów oraz korekt kosztów dostaw.
Zestawienie prezentuje początkową kwotę zobowiązania, oraz stan obecny. Ponieważ art. 3 ust. 9 ustawy dla zobowiązań uregulowanych w części nakazuje stosować ww. zasady w stosunku do nieuregulowanej części, użytkownik ma dzięki temu możliwość odszukania takich dokumentów.
 

2. Zestawienie wydań powiązanych ze zobowiązaniami do korekty kosztów uzyskania przychodów – Subiekt GT

2. Zestawienie wydań powiązanych ze zobowiązaniami do korekty kosztów uzyskania przychodów – moduły handlowe

 


Zestawienie to jest odpowiednikiem zestawienia z pkt 1, ale z przeznaczeniem dla podatników stosujących księgę handlową z memoriałowym ujęciem kosztów uzyskania przychodu (Rewizor GT).

Zestawienie to jest odpowiednikiem zestawienia z pkt 1, ale z przeznaczeniem dla podatników stosujących księgę handlową z memoriałowym ujęciem kosztów uzyskania przychodu.

U podatników tych koszt powstaje dopiero z chwilą uzyskania przychodu, a ten z kolei następuje z chwilą wydania towaru. Zatem sam zakup towarów handlowych nie powoduje powstania kosztu (zakup ten zwiększa wartość majątku podmiotu), koszt powstanie dopiero w momencie sprzedaży towaru z tej dostawy.

 

Przykład:

Podatnik dokonał zakupu towarów przeznaczonych do handlu (dokumentowanych fakturą zakupu). Faktura została wystawiona 20 stycznia, a podatnik otrzymał ją 22 stycznia. Sprzedający określił termin płatności na 180 dni – czyli na 19 lipca. Użytkownik wprowadził tę fakturę 22 stycznia. Pierwsza sprzedaż towarów zakupionych tą fakturą nastąpiła 17 lutego (faktura sprzedaży wraz z wydaniem towaru). Faktura zakupu pozostała nieopłacona. Obowiązek pomniejszenia KUP o kwoty z tego dokumentu wypada na 18 maja (ustawowy drugi przypadek – 90 dni od ujęcia kosztu w KUP, a za ten przyjęta została data wystawienia wydania zewnętrznego).

 

3. Zestawienie zobowiązań do korekty kosztów uzyskania przychodów wg rozrachunków – w Subiekcie GT i Rewizorze GT

3. Zestawienie zobowiązań do korekty kosztów uzyskania przychodów wg rozrachunków – w modułach handlowych i księgowych

 





 

 

Zestawienie to jest odpowiednikiem wcześniej opisanych zestawień dla użytkowników Rewizora GT, którzy nie korzystają z Subiekta GT.

Zestawienie to jest odpowiednikiem wcześniej opisanych zestawień dla użytkowników modułów księgowych, którzy nie korzystają z modułów handlowych.

Nie mają oni w systemie zaewidencjonowanych dokumentów źródłowych (dokumentów handlowych i magazynowych), a co za tym idzie zestawienie bazuje na rozrachunkach (zobowiązaniach).

Rozrachunki udostępniają wyłącznie datę powstania i termin płatności, zatem na podstawie tych informacji następuje wskazanie zobowiązań, jakie potencjalnie kwalifikują się do wyksięgowania z KUP (co za tym idzie, za datę zaliczenia w koszty uznaje się datę powstania zobowiązania). Dotyczy to wszystkich zobowiązań, także niepowiązanych, na rzecz pracowników, instytucji, itd., ponieważ ustawodawca objął działaniem ustawy wszelkie faktury, umowy i inne dokumenty, jakie zostały ujęte w kosztach uzyskania przychodów.

 

4. Korekty kosztów uzyskania przychodu w Rachmistrzu GT

 

Okno Wydatek


 

Od wersji 1.31 SP1 w oknie Wydatek pojawiła się nowa sekcja dotycząca korygowania kosztów uzyskania przychodów. Aby aktywować opcje korekty KUP, należy zaznaczyć pole Włącz korygowanie KUP.

Więcej na temat funkcjonalności tego okna w temacie mu poświęconym.

 

Okno Korygowanie kosztów podatkowych

 

Funkcjonalność zaimplementowana w Rachmistrzu GT została przygotowana przede wszystkim z myślą o biurach rachunkowych.

 



 

Przygotowano okno Korygowanie kosztów podatkowych umożliwiające śledzenie nieopłaconych obiektów typu Wydatek wpisanych do KPIR.

Wydatki będą w widoczne w tym oknie, jeśli w oknie Wydatek zakreślono znacznik Włącz korygowanie KUP. Przesłanką do tego powinno być ich nieopłacenie oraz kryteria czasowe zdefiniowane w ustawie:

 

Termin płatności + 30 dni ≤ data sprawdzenia

lub

Data zaliczenia w koszty + 90 dni ≤ data sprawdzenia

 



 

Z poziomu powyższego okna możliwe jest generowanie wpisów korygujących oraz ponowne księgowanie w przypadku zrealizowania płatności. Oczywiście operacje te mogą być wykonywane pojedynczo lub zbiorczo. Po wybraniu opcji Wystaw korekty KUP lub Wystaw korekty KUP i pokaż dokumenty wskazany wydatek zostaje wyłączony z kosztów uzyskania przychodu. Odbywa się to poprzez wygenerowanie dokumentu korekty (Wydatek – korekta KUP), w którym zapisane są kwoty z pierwotnego wydatku, z ujemnym znakiem. Numer wygenerowanej korekty powstaje na podstawie pierwotnego wydatku z tym, że program dopisuje do niego oznaczenie „(k)”. 

 



 


Gdy użytkownik chce ponownie zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów powinien skorzystać z opcji Ponownie zalicz do KUP lub Ponownie zalicz do KUP i pokaż dokumenty.
Należy jednak pamiętać, że w świetle obowiązujących przepisów, wydatek może zostać ponownie wcielony do KUP dopiero po jego opłaceniu.


Aby oznaczyć dokument jako opłacony, należy skorzystać z opcji Ustaw dane płatności.

 



 

Wyświetlone wówczas okno pozwala określić parametry dotyczące płatności:

 

Data płatności wybranych dokumentów.

Płatność częściowa – zakreślenie znacznika spowoduje, że w oknie Korygowanie kosztów podatkowych kolumna PC dla wybranej płatności niespłacanej w całości będzie również zakreślona.


Korekty i ponowne zaliczenia – sekcja ta odpowiada za następujące ustalenia:

program może nie sprawdzać automatycznie, czy dokumenty korekt mają być wystawiane,
program może sprawdzać, czy data płatności nie jest późniejsza od daty korekty, a następnie wyświetlić odpowiednie dokumenty do edycji w celu zmiany tej sytuacji,
program może wystawiać dokumenty korekt bez ich uprzedniego wyświetlenia, ale możliwe jest, aby pytał, czy operacja ta ma być wykonana.
 

Inym sposobem oznaczenia płatności (dla pojedynczego wydatku) jest dwukrotne kliknięcie na polu w kolumnie Data płatności. Ustawiona zostaje wówczas w tym polu bieżąca data.

 

Należy pamiętać, że ta metoda zadziała tylko wówczas gdy w parametrach KPiR, na zakładce Dodatkowe, zostanie zaznaczony znacznik w sekcji Lista kosztów do korekty.

 





 

Gdy wydatek zostaje ponownie zaliczony do kosztów uzyskania przychodów powstaje dokument Wydatek – ponowne zaliczenie do KUP, którego numer powstaje poprzez dodanie do numeru korekty frazy „(pz)".

 




W oknie Korygowanie kosztów podatkowych należy zwrócić uwagę na hyperlink Wczytaj dane płatności z Subiekta GT. Może on być wykorzystywany podczas pracy na wspólnej bazie danych programów Subiekt GT i Rachmistrz GT.

Jego zadaniem jest zaktualizowanie danych w obiekcie KPIR Wydatek na podstawie danych z ewidencji rozrachunków Subiekta GT.

Dla każdego z zaznaczonych na liście wydatków program sprawdza datę płatności w ewidencji rozrachunków i uzupełnia w obiekcie KPIR Wydatek. Jeśli data płatności jest późniejsza niż termin sporządzenia korekty KUP, możliwe będzie automatyczne utworzenie takiej korekty. Jeśli natomiast dla dokumentu aktualizowana jest data płatności, a wcześniej do tego dokumentu sporządzono już korektę, program zaproponuje ponowne zaliczenie w dokumentu koszty podatkowe.

 

Korygowanie i ponowne zaliczanie z poziomu okna Wydatek


Dla tych użytkowników, którzy nie chcą korzystać z automatów dostępnych w oknie Korygowanie kosztów podatkowych możliwe jest wykonywanie operacji z poziomu omawianego okna dokumentu oznaczonego statusem Zwykły.

W sekcji Korekta KUP dostępny jest link Koryguj (wycofaj z KUP), który powoduje utworzenie obiektu Wydatek z zaznaczonym statusem Korekta KUP. Jeśli taka korekta jest utworzona w bazie danych, możliwe jest ponowne zaliczenie wydatku do kosztów podatkowych – służy do tego link Ponownie zalicz do KUP.


Dokument do nieistniejącego


W systemie przewidziano możliwość tworzenia dokumentu typu Korekta KUP lub Ponowne zaliczenie do KUP bez powiązania z innymi dokumentami. Taka sytuacja może mieć miejsce na przykład wtedy, gdy użytkownik rozpoczyna pracę z Rachmistrzem GT od określonego dnia, ale w przedsiębiorstwie wcześniej (przed rozpoczęciem pracy z Rachmistrzem GT) wystawione były faktury, które muszą zostać skorygowane lub ponownie zaliczone do KUP.

Dokument „do nieistniejącego” to dokument Wydatek w KPIR, któremu ustawiono status Korekta KUP lub Ponowne zaliczenie do KUP i dopisano ręcznie numer dokumentu źródłowego (faktury lub rachunku).

 


5. Korekty kosztów uzyskania przychodu w Rewizorze GT

4. Korekty kosztów uzyskania przychodu w modułach ksiegowych

 

W modułach księgowych udostępniono Zestawienie zobowiązań do korekty kosztów uzyskania przychodów wg rozrachunków. Pozwala ono wyfiltrować dokumenty, które potencjalnie należy skorygować lub ponownie zaliczyć do kosztów podatkowych.

W Rewizorze GT udostępniono Zestawienie zobowiązań do korekty kosztów uzyskania przychodów wg rozrachunków. Pozwala ono wyfiltrować dokumenty, które potencjalnie należy skorygować lub ponownie zaliczyć do kosztów podatkowych.

Nie są dostępne mechanizmy analogiczne jak w Rachmistrzu GT z tego względu, że koszt własny sprzedaży naliczany jest z chwilą sprzedaży, a nie poniesienia wydatku.

 

Offline morela

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 53
  • Reputacja +0/-0
    • Zobacz profil
  • Wersja programu: Subiekt GT 1.28.
Odp: Rejestrowanie niezapłaconych faktur w Rachmistrzu GT
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 09, 2013, 09:36:39 »
dzięki!! skąd to masz? spróbuje wnikliwie przeanalizować wszytsko w poniedziałek!

Offline Biniew

  • Zaawansowany użytkownik
  • ****
  • Wiadomości: 2384
  • Reputacja +236/-15
    • Zobacz profil
  • Wersja programu: 1.35Beta1,SubGT,RachGT,RewGT,GratGT,GesGT,Rew nexo
Odp: Rejestrowanie niezapłaconych faktur w Rachmistrzu GT
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 09, 2013, 12:30:30 »
z pod klawisza F1

Offline sseerr

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 84
  • Reputacja +0/-0
    • Zobacz profil
  • Wersja programu: 1.32 hf3
Odp: Rejestrowanie niezapłaconych faktur w Rachmistrzu GT
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 13, 2013, 15:17:03 »
a coś wiadomo na temat terminów do vat w rachmistrzu

Offline gaja71

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 73
  • Reputacja +1/-0
    • Zobacz profil
  • Wersja programu: Rewizor1.34 SP1, Rachmistrz GT 1.4 SP1
Odp: Rejestrowanie niezapłaconych faktur w Rachmistrzu GT
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 06, 2013, 20:26:56 »
Witam.
Właśnie wygenerowałam sobie  w Rewizorze "Zestawienie zobowiązań do korekty KUP wg rozrachunków", ale nie wiem dlaczego  mam zdublowane faktury podlegające korekcie.
Czy ktoś wie w czym rzecz? Co robię źle? Pomóżcie. :(

Offline adam31

  • Aktywny użytkownik
  • ***
  • Wiadomości: 210
  • Reputacja +11/-2
    • Zobacz profil
  • Wersja programu: Biuro GT, Gratyfikant GT 1.34, Rachmistrz GT 1.34, Rewizor GT 1.34, Mikrosubiekt 3
Odp: Rejestrowanie niezapłaconych faktur w Rachmistrzu GT
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 06, 2013, 21:49:51 »
zauważyłem to samo, oprócz tego
- pokazuje się część faktur całkowicie rozliczonych z kwotami 0,00 z całej puli faktur całkowicie rozliczonych w terminie
- niektóre faktury są wykazywane z pierwotnymi kwotami do rozliczenia, pomimo że są całkowicie  rozliczone
faktury takie znikają z zestawienia po usunięciu rozrachunków i ponownym rozliczeniu rozrachunków